– Jag känner en enorm stolthet över att få förmånen att leda och arbeta på städ. Vi är en stolt arbetsgrupp som gör ett fantastiskt arbete, många gånger i det tysta. Finns det något som vi kan tacka coronapandemin för är det att vår arbetsgrupp har synliggjorts på ett helt nytt sätt, säger Marina.
Från restaurangägare till gruppchef
Marina sökte sig till Region Örebro län när hon sålde sin restaurang och behövde hitta ett nytt jobb. Hon såg att Karlskoga lasarett sökte sommarvikarier till städavdelningen och sökte. Hon fick efter ett tag en tillsvidareanställning, blev samordnare för gruppcheferna och sedan gruppchef själv. Vill man utvecklas så är Region Örebro län den rätta arbetsplatsen, tycker Marina.
– Titta bara på mig. Jag började som sommarvikarie på Karlskoga lasarett och är nu gruppchef på USÖ. Det är väl möjligheter om något.
”Alla är lika viktiga”
Marina menar att man som ledare ständigt behöver utvecklas och hon hoppas att dagen då hon slutar utvecklas aldrig kommer. För Marina är empati, lyhördhet, tydlighet, öppenhet och ett driv att få med sig medarbetarna viktiga egenskaper hos en chef. Likaså att dra gränser som chef.
– Som före detta egenföretagare har jag med mig att en tydlig gräns mellan jobb och fritid är viktig. Den gränsen är lätt att sudda ut men är nödvändig för att jag ska orka. Det är även viktigt att se varje medarbetare och lyssna av; alla är lika viktiga. Men tydliga gränser mellan chef och medarbetare är också viktigt.
Hon tycker att en av utmaningarna med att vara chef är att få tiden att räcka till.
– Man behöver hinna med mycket under de korta arbetstimmarna, så ett antal timmar till per dygn, utöver de 24 som existerar, hade varit bra att ha, konstaterar Marina.
Händelserika arbetsdagar
Arbetsdagen består av en hel del möten så det gäller att ha ett öppet och flexibelt arbetssätt. Personalsystem, debiteringar och inkommande mejl behöver också hanteras under dagen.
– Min arbetsdag börjar cirka klockan sex på morgonen med att jag stämmer av frisknärvaron. Efter en snabb frukost har jag daglig styrning med min chef. Sedan är det dags för daglig styrning med mina medarbetare för att höra hur läget är. Jag ansvarar för städning på operation H-hus och O-hus, Röntgen samt en gren som heter Övrig service och en del ytterområden. Därefter är det ofta kundmöten av olika slag. Min kontorsdörr är alltid öppen och det är en strid ström av medarbetare som kommer med olika funderingar. Klockan går snabbt och kvällen kommer cirka 15.30.
Det bästa med jobbet enligt Marina är alla möten med människor, medarbetare, kunder, patienter och anhöriga och att leda och få medarbetaren att förstå vilken viktig roll de har.
– Det som berört mig som städerska var när en patient sa till mig ”undersköterskan, sköterskan och läkaren pratar sjukdomar. Du kommer och pratar skit och solsken.”
Vilket jobb passar dig?
Hos oss finns Sveriges viktigaste jobb. Här kan du göra skillnad. Kolla in vår yrkesguide och gör testet för att se vilket som passar dig.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 14 april 2021