Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Anders Bagge var årets hemliga gästartist. Han underhöll bland annat med sin Mello-låt Bigger than the universe. Tillsammans med Victoria Rönnefall gjorde han även en bejublad version av Lady Gaga och Bradley Coopers superhit Shallow.

God mat och dryck, sång, musik och så minnesgåvor förstås. Det stod på programmet när Region Örebro län tackade sina ”25-åringar” för lång och trogen tjänst.

Region Örebro län har som tradition att dela ut minnesgåvor som tack till de medarbetare som har arbetat 25 år i Örebro läns landsting/Region Örebro län. I samband med att gåvorna delas ut bjuds ”25-åringarna” på en storslagen fest på Conventum Kongress i Örebro.

Årets festkväll inleddes med mingel och förfriskningar.

Jubilarer fångade i vimlet

I vimlet bland alla förväntansfulla gäster träffade vi på Karin Bäckgren, tolklärare på Fellingsbro folkhögskola, som kommit till festen i sällskap med maken Gustaf Bäckgren.

– Jag har världens bästa jobb! Det känns svårt att fatta att jag redan har jobbat här i 25 år. Det beror nog på att jag har haft olika arbetsuppgifter och även har fått driva egna projekt, säger Karin Bäckgren.

Till minnesgåva har hon valt en ring.

– Vi får hoppas att den passar!

En bit därifrån står Johan Ottosson och hustrun Barbro Ottosson.

– Jag jobbar som kirurg och har mest jobbat på Lindesbergs lasarett, berättar Johan Ottosson.

Att han och hustrun hamnade här i länet var mest en slump.

– Vi hade jobbat i Nepal. När vi skulle flytta hem till Sverige fick vi jobb här. Vi köpte hus och fick barn och sedan blev vi kvar, konstaterar Johan Ottosson.

Under de 25 år han har jobbat i Region Örebro län har mycket förändrats.

– Den största förändringen är nog att sjukvården har blivit så mycket bättre. Samtidigt har vi fått problem med platsbrist. Så var det inte tidigare, berättar Johan Ottosson.

Till minnesgåva valde han en klocka.

– Det var ett lätt val, säger han.

Anna-Lena Nylén, narkossköterska på kärl-thorax på USÖ, har tagit med sig maken Ove Nylén till festen.

– Vi hoppas på god mat och bra underhållning, säger Anna-Lena Nylén.

När hon började jobba i dåvarande landstinget visste hon direkt att hon skulle stanna.

– Jag hade nämligen redan bytt karriär en gång. Jag jobbade på Polisen innan jag kom hit. Jag älskar mitt jobb och är jättenöjd att jag bytte från Polisen, säger Anna-Lena Nylén.

Till minnesgåva har hon valt ett smyckesset från Georg Jensen.

– Jag kände direkt att det var det jag ville ha, säger Anna-Lena Nylén.

Anne-Marie Johansson, vårdkoordinator på USÖ, och sambon Lars Axelsson tycker att det är kul att få gå på fest tillsammans.

– Jag gillar mitt yrke och har haft förmånen att få testa lite olika arbetsplatser inom regionen. Det är en bidragande orsak till att jag har stannat så länge, konstaterar hon.

Till minnesgåva har Anne-Marie Johansson valt en ring.

– Hoppas att den passar bara, säger hon.

Peter Carlsson, biträdande enhetschef på ambulansen i Karlskoga, minglade tillsammans med flickvännen Ann-Sofie Lindstedt.

– Att få bli bjuden på en sådan här fest förstärker känslan att man har varit trofast och får uppskattning för det, säger Peter Carlsson.

Han trivs på jobbet och har alltid gjort det.

– Det har varit en otrolig utveckling inom min verksamhet under de här 25 åren. Jag är fortfarande nyfiken på att se hur utvecklingen ska fortsätta, säger han.

För ett tag sedan fick Peter Carlsson möjligheten att bli chef.

– Man vet vad man har, men inte vad man får. För mig var det inte självklart att tacka ja, men jag är glad att jag tog chansen, säger han.

Till minnesgåva valde han glaskonst från Målerås glasbruk.

– Han valde jättesnabbt, berättar Ann-Sofie Lindstedt.
– Men sedan ångrade jag mig efteråt, men det blir säkert bra ändå, säger Peter Carlsson och skrattar glatt.

Middag med tal och underhållning

Efter minglet bjöds ”25-åringarna” på trerättersmiddag bestående av räkcocktail, ryggbiff med potatisgratäng, och tartelette med vit chokladmousse. Under middagen fick jubilarerna komma upp på scenen för att ta emot applåder, blommor och minnesgåvor.

Regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S) höll tal och uttryckte sin tacksamhet över regionens trotjänare.

– Jag vill rikta ett varmt tack för de första 25-åren.

För att sätta extra guldkant på kvällen bjöds ”25-åringarna” på musikalisk underhållning av kvällens hemliga artist - Anders Bagge.

Det var ett gäng glada och nöjda jubilarer som lämnade Conventum – förhoppningsvis med ett minne för livet.

Text: Victoria Rydergård
Foto: Emil Nylén Danielsson

Karin Bäckgren, tolklärare på Fellingsbro folkhögskola, (till höger på bilden), kom till festen i sällskap med maken Gustaf Bäckgren.

Anne-Marie Johansson, vårdkoordinator på USÖ, (till höger på bilden), och sambon Lars Axelsson tyckte att det var kul att få gå på fest tillsammans.

Kirurgen Johan Ottosson har mest jobbat på Lindesbergs lasarett. Med sig till festen hade han hustrun Barbro Ottosson.

Peter Carlsson, biträdande enhetschef på ambulansen i Karlskoga, (till höger på bilden), minglade tillsammans med flickvännen Ann-Sofie Lindstedt.

Anna-Lena Nylén, narkossköterska på kärl-thorax på USÖ (till höger på bilden), tog med sig maken Ove Nylén till festen. Förutom att ha jobbat 25 år i Region Örebro län har hon även jobbat inom Polisen. Att hon bytte karriär är inget hon har ångrat.

Dessert med vit chokladmousse.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 20 december 2022