Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Akutmottagningen Lindesbergs lasarett

Från 17 januari 2022:
Om du drabbas av allvarliga akuta sjukdoms- och olycksfall kan du åter vända dig till akutmottagningen dygnet runt för en läkarbedömning, oavsett symtom.


Ring alltid 1177 innan vårdbesöket!

Telefonnummer

0581-850 00

Öppettider

Måndag-Söndag 00:00-23:59

Besöksadress

Stentäppsgatan, Lindesberg
Entré

Vid behov av ambulans

Ambulansen finns till för dig som har drabbats av svår skada eller akut sjukdom. När man larmar 112 är det viktigt att man lämnar fakta om vad som har hänt, på vilken plats man befinner sig, hur många som är skadade, vem du är som ringer samt telefonnummer så att SOS Alarm och ambulans kan ringa tillbaka.

Remiss behövs inte

Ring 1177 innan ditt besök

Det är viktigt att du kontaktar 1177 innan du besöker akutmottagningen. På så sätt kan vi ge dig rätt hjälp utifrån ditt medicinska vårdbehov. 

När du larmar 112

Det är viktigt när man larmar 112, SOS Alarm, att man lämnar fakta om vad som har hänt, på vilken plats, hur många som är skadade, vem som ringer samt telefonnummer så att SOS Alarm och ambulans kan ringa tillbaka.

Sjuktransport

Om du är akut sjuk men inte i behov av ambulans har du rätt till sjukresa. Sjukresa kan ske med buss, taxi och det finns även särskild transport om du inte klarar att sitta under resan, så kallad liggande transport.

Turordning och väntetid på akutmottagning

När du kommer till akuten gör vi en undersökning. Det gör vi för att bedöma vilka som är svårast sjuka och inte kan vänta och vilka som trots allt kan vänta utan det medför någon medicinsk risk. På fackspråk kallas det här för triagering.

Vi har ibland långa väntetider och ber dig ha förståelse för detta. Vi jobbar hela tiden utifrån bedömningen allvarligast först och det är svårt att ange hur lång tid det tar tills du får träffa en läkare.

Anmäl dig när du kommer hit

När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.

Frågor om din behandling

Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden. 

Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter. 

Läs mer om hur dina uppgifter skyddas och hanteras i vården (1177.se)