Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Inför ditt besök

Viktig information för dig som ska besöka någon av våra kliniker.

Var frisk när du besöker oss

På kliniken kan det finnas personer som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19. 

  • Om du känner dig sjuk, har hosta, feber, halsont eller snuva: Kom inte till kliniken! Du kan omboka din tid genom våra e-tjänster på 1177.se eller genom telefon.
  • Tvätta eller sprita händerna noga före och efter ditt besök.
  • Håll avstånd till andra personer.

Betalningsalternativ

Du kan betala med kort, Swish eller faktura efter ditt besök.
Vid fakturering tillkommer inga avgifter. Vi kan också erbjuda delbetalning genom Resurs Bank.

Prislista och mer information om betalning

Frisktandvård - fast pris för din tandvård

 

Sent återbud och uteblivande kostar

Om du inte kommer till den bokade tiden eller avbokar när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket, får du betala.

Om du blir akut sjuk eller har symtom som hosta, feber, halsont eller snuva kan du avboka senare än 24 timmar innan besöket utan att behöva betala. Då måste avbokningen göras via telefon.

För barn och ungdomar med fri tandvård kostar uteblivande 300 kr och sent återbud 200. För vuxna kostar uteblivande 500 kr och sent återbud 350 kr.

 

Tandvårdsstöd

Patienter som har särskilda behov kan efter bedömning få del av Region Örebro läns tandvårdsstöd. Det betyder att du som tillhör denna grupp betalar samma avgift som i hälso- och sjukvården när du besöker tandvården. Avgiften får räknas med i hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd.

Ta med ditt personliga tandvårdsintyg till besöket (det kan vara ett brev eller ett gult eller blått kort som du fått via Tandvårdsenheten).

Vill du veta mer om tandvårdsstödet?

Kontakta Tandvårdsenheten inom Region Örebro län

Med Region Örebro läns app ”Digital mottagning Region Örebro län” kan du kostnadsfritt träffa en tandläkare och få hjälp och råd via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och en e-legitimation t.ex. mobilt BankID eller Freja eID Plus

Läs mer om digital mottagning

Med våra e-tjänster kan du snabbt, enkelt och säkert kontakta oss när det passar dig.
Allt du behöver är en e-legitimation tex bankID, mobilt bankID eller Freja eID Plus.

Genom e-tjänsterna kan du till exempel:

  • se din bokade tid
  • omboka eller avboka din tid
  • kontakta oss
  • ge ditt medgivande för sms-påminnelser
  • teckna Frisktandvårdsavtal

Vilka e-tjänster som erbjuds varierar beroende på klinik.

Här finns alla våra kliniker.

Frisktandvård är tandvård till ett fast pris. För en fast månadskostnad kan du få regelbunden tandvård med en bestämd månads- eller årskostnad.

Prata med din behandlare eller läs mer om Frisktandvård

Inför din undersökning vill vi att du svarar på några frågor kring din hälsa.
Därför kan du några dagar innan ditt bokade besök få ett sms eller e-post med en länk till en hälsodeklaration.

Det är viktigt att du har aktiverat aviseringar på 1177, så att du får ett sms eller e-post när vi skickar ett meddelande till dig. Aviseringar aktiverar du under ”Inställningar” på 1177.se

Gör så här:

  1. Klicka på länken i ditt sms eller din e-post och logga in på 1177, hälsodeklaration finns i din inkorg under ”Se meddelanden”.
  2. Svara på frågorna om din hälsa och ange om du använder några mediciner.

  3. När du har svarat på alla frågor, tryck på ”Bekräfta dina svar”.

  4. Dina uppgifter sparas nu direkt i din patientjournal.

Om du inte kan fylla i hälsodeklarationen

Om du inte kan ta emot sms, e-post eller saknar möjlighet att logga in på 1177, då hjälper behandlaren dig att fylla i hälsodeklarationen när du kommer till ditt besök.

Om du vill ändra dina inskickade svar

Om du behöver ändra dina inskickade svar i hälsodeklarationen, prata med din behandlare när du kommer till ditt bokade besök.

Nu får du dina kallelser från allmäntandvården elektroniskt via sms eller genom din digitala brevlåda.

Boka tid själv – du får ett sms eller ett brev i din digitala brevlåda

Du som får sms-kallelse får en länk till webbtidboken på 1177.se, där du själv bokar en tid som passar dig. Om vi inte har ditt mobiltelefonnummer eller om du har valt att inte ta emot sms från oss kommer du istället få ett brev till din digitala brevlåda (till exempel Kivra) med instruktioner om hur du bokar själv.

Om du inte får sms eller har en digital brevlåda kommer din kallelse att skickas som ett brev till din hemadress.

Kallelse med en bokad tid – du får ett brev i din digitala brevlåda

Vissa patienter, till exempel barn, 75 år eller äldre, tandvårdsrädda, patienter som får specialisttandvård eller de som har beviljats Region Örebro läns tandvårdsstöd, får som tidigare kallelsebrev med en bokad tid. Då får du kallelsen skickad till din digitala brevlåda (till exempel Kivra).

Om du inte har en digital brevlåda kommer din kallelse att skickas som ett brev till din hemadress.

Viktigt att du har aviseringar påslagna i din digitala brevlåda.
Kontrollera gärna att du har notifieringar/aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.

Sms - påminnelse om bokad tid

Du kan få påminnelse via sms inför ditt bokade besök.
Vi skickar ut två sms, ett tre dagar innan och ett dagen innan besöket.

Vill du ha denna tjänst, ge ditt medgivande och kontrollera att kliniken har ditt aktuella mobilnummer.
Detta gör du genom klinikens e-tjänst eller genom att kontakta oss på telefon.

Sms - erbjudande om tid (allmäntandvård)

När det är dags för dig att komma på ditt planerade tandvårdsbesök till allmäntandvården kan du få erbjudande om en tid via sms. Tid via sms kan du också få om du redan har en tid bokad, men har angett att du vill komma tidigare.
Vill du ha denna tjänst, ge ditt medgivande och kontrollera att kliniken har ditt aktuella mobilnummer. Detta gör du genom klinikens e-tjänst på 1177.se eller kontakta oss på telefon.

När vi skickar erbjudande om tid genom sms, står telefonnumret 073-7494449143 som avsändare.
I dagsläget går det tyvärr inte att registrera Folktandvården som avsändare, om man ska kunna svara på sms:et, men så fort det är tekniskt möjligt kommer vi att åtgärda detta.

Vill du ha sms?

Ge ditt sms-medgivande och kontrollera att vi har ditt aktuella mobilnummer. Det gör du genom klinikens e-tjänst, genom telefon eller meddela oss när du besöker någon av våra kliniker.

Ingen annan ska kunna använda ditt namn.
I vården är detta särskilt viktigt för att det ska bli rätt i din journal. Visa därför alltid upp ditt körkort, pass eller ID-kort.

Barn

När ett barn besöker oss ska en vuxen identifiera sig för att kunna lämna uppgifter om barnets namn och personnummer.

Ta alltid med aktuell medicinlista till ditt besök hos oss.

Papperskallelse

Om du har fått en papperskallelse kan du använda den som bussbiljett på vägen till besöket. På vägen hem fungerar kvittot för besöksavgiften eller intyget "Vård har ägt rum" som biljett.

OBS! Kallelse genom digital brevlåda eller sms-kallelse och påminnelse gäller inte som giltigt färdbevis på bussen.

Digital bussbiljett - vårdbiljett

När du har ett bokat besök hos Folktandvården kan du få en kostnadsfri bussbiljett. Biljetten kallas vårdbiljett och finns i appen ”Länstrafiken Örebro”.
Du får ett sms när din vårdbiljett finns att hämta i appen.

Har du en bokad tid efter klocka 12, då skickas vårdbiljetten på morgonen samma dag som ditt bokade besök.
Har du en tid innan klockan 12, då får du vårdbiljett kvällen innan besöket.
Sms:et kommer senast 4 timmar innan ditt bokade besök och biljetten gäller samma dag som besöket.

Om du är under 20 år kan en medföljande vårdnadshavare åka på biljetten tillsammans med dig.

Läs mer om den digitala vårdbiljetten på Länstrafikens webbplats

Vad behöver du tänka på för att få tillgång till den digitala vårdbiljetten?

  • Folktandvården behöver ha ditt aktuella mobiltelefonnummer.
  • Du behöver ha laddat ner den senaste versionen av appen ”Länstrafiken Örebro”.

Sjukresor i Örebro län

Läs mer om sjukresor i Örebro län på 1177.se

För att utveckla tandvården deltar Folktandvården i ett nationellt kvalitetsregister som heter SkaPa.

Läs mer om Skapa

Om du inte talar svenska eller om du är hörsel- eller talskadad har du rätt till kostnadsfri tolk. Det gäller både i sjukvården och tandvården.

Meddela att du behöver tolk när du får eller bokar tid hos oss, så ser vi till att tolk finns på plats vid besöket.

Rätt till språk- och teckenspråkstolk

Du som besöker vården och tandvården bör undvika parfym, rakvatten och andra dofter som kan orsaka allvarliga besvär för allergiker.
 
Tack för att du visar hänsyn!

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 20 januari 2022