Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Folktandvården Hertig Karl

Vi tar emot patienter i alla åldrar och kan erbjuda allt från en vanlig undersökning till mer komplicerad tandbehandling. På vår klinik samarbetar tandsköterskor, tandhygienister och tandläkare i team, för att du ska få ett så bra omhändertagande som möjligt. Vi har ett nära samarbete med Folktandvårdens specialisttandvård.

På vår klinik är det lätt att ta sig fram med till exempel barnvagn, rullator eller rullstol.
Vid behov har vi tillgång till lyft och andra hjälpmedel.

Välkommen till oss!

Telefonnummer

019-602 41 60

Telefontider

Måndag-Torsdag 07:00-16:30

Fredagar 07:00-14:00

Öppettider

Måndag-Torsdag 07:00-19:00

Fredagar 07:00-15:00

Texttelefon

019-670 25 22

Besöksadress

Klostergatan 26, Örebro Gå till våningsplan 1 och väntrum 1A.

Vi har infört ett arbetssätt som heter Folktandvården Direkt.
Målsättningen är att du ska bli färdigbehandlad på ett besök.
Om det till exempel visar sig vid undersökningen att du har en tand som behöver lagas, så är det vårt mål att göra det direkt.
Tänk därför på att besöket kan ta längre tid än du är van vid. Det är alltid du som patient som avgör hur mycket behandling du vill genomföra vid besöket.

Du behöver ha en mobiltelefon för att kunna ta emot sms från oss.

Boka tid på Folktandvården Direkt

För att boka tid använder du e-tjänsten ”Boka tid på Folktandvården Direkt – för dig som fått sms eller brev”. Du hittar e-tjänsten under rubriken "Våra e-tjänster" längre upp på denna sida.

Så här går det till

  • Du väljer inom vilken timme ditt besök ska börja, till exempel mellan klockan 14:00-15:00
  • 30 minuter innan besöket får du ett sms med den exakta starttiden, till exempel klockan 14:20

Om du bokat en tid men inte fått en bekräftelse på sms, kontakta oss på telefon.

Behöver du omboka din tid gör du det genom länken i bekräftelse-sms:et.
OBS! Du kan inte se, omboka eller avboka din tid genom e-tjänsten ”Mina bokade tider - av och omboka tid Tandvården.”

Sent återbud och uteblivande

Om du inte kommer till den bokade tiden eller avbokar när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket, får du betala.

Om du blir akut sjuk eller har symtom som hosta, feber, halsont eller snuva kan du avboka senare än 24 timmar innan besöket utan att behöva betala. Då måste avbokningen göras via telefon.

Här finns information vad ett uteblivande eller sent återbud kostar.

Nu får du dina kallelser från Folktandvården Region Örebro län elektroniskt via sms eller genom din digitala brevlåda.

Du som får sms-kallelse får en länk till webbtidboken på 1177, där du själv bokar en tid som passar dig. Om vi inte har ditt mobiltelefonnummer eller om du har valt att inte ta emot sms från oss kommer du istället få ett brev till din digitala brevlåda (till exempel Kivra) med instruktioner om hur du bokar själv.

Vissa patienter, till exempel barn, 75 år eller äldre, tandvårdsrädda, patienter som får specialisttandvård eller de som har beviljats Region Örebro läns tandvårdsstöd, får som tidigare kallelsebrev med en bokad tid. Då får du kallelsen skickad till din digitala brevlåda (till exempel Kivra).

Kontrollera gärna att du har notifieringar/aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.

Om du inte får sms eller har en digital brevlåda kommer din kallelse att skickas som ett brev till din hemadress.

Vill du ha sms, ge ditt medgivande och kontrollera att vi har ditt aktuella mobilnummer. Det gör du genom klinikens e-tjänst, genom telefon eller meddela oss när du besöker någon av våra kliniker.

Inför din undersökning vill vi att du svarar på några frågor kring din hälsa.
Därför kan du några dagar innan ditt bokade besök få ett sms eller e-post med en länk till en hälsodeklaration.

Det är viktigt att du har aktiverat aviseringar på 1177, så att du får ett sms eller e-post när vi skickar ett meddelande till dig. Aviseringar aktiverar du under ”Inställningar” på 1177.se

Gör så här:

  1. Klicka på länken i ditt sms eller din e-post och logga in på 1177, hälsodeklaration finns i din inkorg under ”Se meddelanden”.
  2. Svara på frågorna om din hälsa och ange om du använder några mediciner.

  3. När du har svarat på alla frågor, tryck på ”Bekräfta dina svar”.

  4. Dina uppgifter sparas nu direkt i din patientjournal.

Om du inte kan fylla i hälsodeklarationen

Om du inte kan ta emot sms, e-post eller saknar möjlighet att logga in på 1177, då hjälper behandlaren dig att fylla i hälsodeklarationen när du kommer till ditt besök.

Om du vill ändra dina inskickade svar

Om du behöver ändra dina inskickade svar i hälsodeklarationen, prata med din behandlare när du kommer till ditt bokade besök.

Du reser kostnadsfritt till och från ditt bokade besök med kollektivtrafiken.

När du ha ett bokat besök hos oss kan du få en kostnadsfri bussbiljett genom appen ”Länstrafikens Örebro”. Du får ett sms med en länk till biljetten senast 4 timmar innan ditt besök.

Läs mer på sidan Inför ditt besök – När du reser till oss